Veelgestelde vragen


Wij staan u graag te woord als u vragen heeft over uw verzekeringen. Hieronder treft u vragen aan die vaak aan ons gesteld worden. We hebben ze vast kort beantwoord. Klik op de vraag om naar het antwoord te gaan. Staat uw vraag er niet tussen? Laat het ons weten.

1. Wat is een assurantietussenpersoon?
2. Waarom heb ik een assurantietussenpersoon nodig?
3. Is een assurantietussenpersoon duur?
4. Hoe wordt A.S.M. van Tulder & Co beloond?
5. Wat is een intermediairverzekeraar?
6. Wat is een direct-writer?
7. De bank waar ik mijn hypotheek bij heb afgesloten kan ook mijn opstalverzekering regelen, is dat verstandig?
8. Waarom is A.S.M. van Tulder & Co de geschikte assurantietussenpersoon voor mij/ons?
9. Is A.S.M. van Tulder & Co onafhankelijk?
10. Zijn álle assurantietussenpersonen onafhankelijk?
11. Ik wil weten of ik goed verzekerd ben, kunnen jullie dat voor mij controleren?
12. Ik heb al een assurantietussenpersoon, maar ben niet tevreden. Kan ik naar jullie overstappen?
13. Kun je je online verzekeren (‘verzekeren kan je zelf’)?
14. Zijn alle verzekeringen en verzekeraars hetzelfde?
15. Niet al mijn verzekeringen lopen via dezelfde verzekeraar, is dat raar?
16. Bespaar ik tijd en geld als ik online een verzekering sluit?
17. Waarom is mijn autoverzekering duurder dan die van mijn buurman?
18. Is een assurantietussenpersoon een verlengstuk van de verzekeringsmaatschappij?
19. Sta ik sterker met een assurantietussenpersoon aan mijn zijde dan als privépersoon in geval van een onenigheid met een verzekeraar?
20. Is verzekeren via een direct writer, zoals OHRA of Univé, altijd goedkoper dan wanneer ik mij verzeker via een assurantietussenpersoon?
21. Welke verzekeringen kan ik bij jullie sluiten?
22. Als ik niet op tijd mijn premie betaal, loop ik dan risico’s?
23. Ik wil een nota betalen maar ben het rekeningnummer kwijt, wat nu?
24. Ik heb een e-mail gestuurd, maar nog geen reactie ontvangen, hoe kan dat?
25. Ik betaal mijn verzekeringen nu per jaar, maar zou graag per maand betalen, is dat mogelijk?
26. Ik heb schade veroorzaakt (bijv. met de auto). Wat moet ik doen?
27. Ik heb een (nieuwe) auto gekocht, mag ik daar al in rijden?
27. Ik heb een (nieuwe) woning gekocht, wat moet ik doen?
 
 

 

 
 
 
 
1. Wat is een assurantietussenpersoon?
Een assurantietussenpersoon is iemand die bemiddelt bij het totstandkomen van verzekeringsovereenkomsten.
 
 
 
 
 
 
2. Waarom heb ik een assurantietussenpersoon nodig?
Verzekeringen zitten juridisch ingewikkeld in elkaar. Wie leest (en begrijpt?!) alle kleine lettertjes van de polisvoorwaarden? Daar komt bij dat veel verzekeraars hun specialisme hebben, wat echter voor de leek nauwelijks te achterhalen is. Verder hebben wij de juridische know-how bij de behandeling van uw schades.

Vroeger schakelden veel mensen een tussenpersoon in die voor hen de verzekeringen en financiële zaken verzorgde. Onder invloed van reclames denken inmiddels veel mensen dat ze dat zelf beter of goedkoper kunnen. Helaas blijkt dit onjuist.

Verzekeren is een vak apart. Vandaar dat het verstandig is om met een tussenpersoon te werken die de wegen kent in verzekeringsland. A.S.M. van Tulder & Co heeft de kennis en jarenlange ervaring om u te helpen met (maat)advies. En in geval van schade om het voor u overzichtelijk te maken en u bij te staan. Hiermee voorkomt u bijvoorbeeld onder- of oververzekering. Lees verder over onze activiteiten.
 
naar boven
 
 
 
 
 
3. Is een assurantietussenpersoon duur?
Nee. Het grootste deel van de verzekeringspremie is gebaseerd op risico-factoren die statistisch bepaald zijn (zo wordt de premie voor een opstalverzekering ondermeer gebaseerd op het aantal huizen dat per jaar afbrandt). Dit staat dus los van de manier waarop de verzekering tot stand komt (bijv. via een tussenpersoon, een direct-writer of een bank).

Omdat een tussenpersoon een verzekeraar veel werk uit handen neemt, blijkt dat de prijs van een verzekering via een tussenpersoon veelal gelijk of zelfs lager(!) is dan wanneer deze rechtstreeks bij een direct-writer zoals Ohra of Univé gesloten wordt (tegenwoordig meestal via internet).
Zo kan de verzekeraar onder andere kosten besparen op het gebied van werving (reclame), voorlichting, acceptatie, schadebehandeling en relatiebeheer omdat de tussenpersoon dit (op persoonlijke wijze!) verzorgt.

Verder heeft elke verzekeraar z'n specialisme(s). Als een verzekeraar een goede en betaalbare autoverzekering aanbiedt, wil dat niet zeggen dat de brand-/inboedelverzekering ook het beste daar ondergebracht kan worden.

Tot slot wordt de premie (naast risicofactoren) ook bepaald door de dekking. Een lagere premie betekent in principe een lagere (mindere) dekking. Dit heeft dus niks met de tussenpersoon te maken.

Conclusie: elke individuele situatie vraagt om een specifieke benadering, waar een verzekeraar uit rolt met een goede premie-/dekkingsverhouding, maar vooral ook een goede schadebehandeling! Mede dankzij onze jarenlange schade-praktijkervaring weten wij "waar Abraham de mosterd haalt" om zo voor uw situatie en risico de geschikte verzekeraar(s) te selecteren.

N.B. Klik hier om te lezen hoe wij worden beloond.
 
naar boven
 
 
 
 
 
4. Hoe wordt A.S.M. van Tulder & Co beloond?
Wij werken, net zoals de meeste tussenpersonen, op provisiebasis. Dat betekent dat wij voor alle verzekeringsovereenkomsten waar wij voor bemiddelen een provisie ontvangen. Deze provisie ontvangen wij voor het werk dat wij de verzekeraar uit handen nemen (zie ook "Is een assurantietussenpersoon duur?"). Deze provisie verschilt per type verzekering. Het huidige beloningssysteem is gebaseerd op wettelijke regelingen vanuit het verleden.
 
 
naar boven
 
 
 
 
5. Wat is een intermediairverzekeraar?
Een intermediairverzekeraar is een verzekeraar die gebruik maakt van een netwerk van assurantietussenpersonen. Deze bemiddelen bij de totstandkoming van verzekeringsovereenkomsten. Enkele voorbeelden van dit soort verzekeraars: Delta Lloyd, Aegon, Nationale Nederlanden en ASR. Veel mensen denken dat ze duurder uit zijn door hun verzekeringen op deze manier te regelen, maar dat is een misverstand.

Verzekeren is en blijft mensenwerk. Door een tussenpersoon in de arm te nemen zorgt u dat u een deskundig, betaalbaar en passend advies krijgt.
 
naar boven
 
 
 
 
 
6. Wat is een direct-writer?
Een direct-writer is een verzekeraar waar particulieren zonder tussenkomst van een tussenpersoon verzekeringen kunnen afsluiten. Bekende direct-writers zijn bijvoorbeeld Ohra en Univé. Veel mensen denken dat ze beter en goedkoper uit zijn door hun verzekeringen op die manier, veelal via internet, te regelen, maar dat is een misverstand. Want hoe objectief is hun voorlichting?
Verzekeren is en blijft mensenwerk. Door een tussenpersoon in de arm te nemen zorgt u dat u een deskundig, betaalbaar en passend advies krijgt.
 
naar boven
 
 
 
 
 
7. De bank waar ik mijn hypotheek bij heb afgesloten kan ook mijn opstalverzekering regelen, is dat verstandig?

Banken zijn met name gespecialiseerd in financiële transacties. Daarnaast zijn banken meestal niet onafhankelijk. Zo regelt de Rabobank haar verzekeringszaken via dochter Interpolis, de ABN-Amro via meerderheidsaandeelhouder Delta Lloyd. De ING bank behoort tot het concern waartoe ook Nationale Nederlanden behoort. Tot slot is er vaak veel verloop van medewerkers.

Voor een deskundig advies over verzekeringen kunt u bij een tussenpersoon terecht.

 
naar boven
 
 
 
 
 

8. Waarom is A.S.M. van Tulder & Co de geschikte assurantietussenpersoon voor mij/ons?

Wij onderscheiden ons van andere tussenpersonen door o.a. onze persoonlijke, klantgerichte aanpak. Ons advies is gebaseerd op tientallen jaren ervaring én op bijzondere vakbekwaamheid; wij kennen de wegen in verzekeringsland. Een uitgebreide opsomming van onze "garanties" waarmee wij ons onderscheiden is te lezen onder het kopje: "wie zijn wij - voor een zéker onderscheid!"
 
naar boven
 
 
 
 
 
9. Is A.S.M. van Tulder & Co onafhankelijk?
Ja, wij zijn vrij om met alle aanbieders van verzekeringen zaken te doen en zijn op geen enkele manier gebonden aan bepaalde maatschappijen.
 
naar boven
 
 
 
 
 
10. Zijn álle assurantietussenpersonen onafhankelijk?

Nee. Er zijn 3 soorten tussenpersonen. Allereerst zijn er de totaal onafhankelijke tussenpersonen. Ten tweede zijn er financieel afhankelijke tussenpersonen. Ten derde zijn er de geheel gebonden tussenpersonen. A.S.M. van Tulder & Co is totaal onafhankelijk.

 
naar boven
 
 
 
 
 
11. Ik wil weten of ik goed verzekerd ben, kunnen jullie dat voor mij controleren?

Ja, dat kan. Als u nog niet (of slechts beperkt) via ons verzekerd bent kunnen we samen met u uw risico's inventariseren. Vervolgens voeren wij een gratis* polisscan uit en geven u een vrijblijvend en onafhankelijk advies waarbij wij niet alleen naar premie kijken maar vooral ook naar de voorwaarden. Indien gewenst kunnen wij de verzekeringen ook voor u in orde maken.

* indien het om een groot pakket van verzekeringen gaat (bijvoorbeeld in geval van een groot bedrijf) kunnen wij eventueel kosten in rekening brengen. Wij zullen u hier altijd vooraf over informeren!

 
naar boven
 
 
 
 
 
12. Ik heb al een assurantietussenpersoon, maar ben niet tevreden. Kan ik naar jullie overstappen?
Dat is altijd bespreekbaar. Neem gerust contact met ons op.
 
naar boven
 
 
 
 
 
13. Kun je je online verzekeren (‘verzekeren kan je zelf’)?

Het kan wel, maar wij raden “het zelf doen via internet” absoluut af. Zelfs bij het regelen van een simpel geachte reisverzekering komt meer kijken dan het afdekken van het risico van verlies van bagage. Zijn bijvoorbeeld de medische kosten goed gedekt in combinatie met de ziektekostenverzekering? Is de reis (ook) zakelijk? Computersystemen blijken nog lang niet geavanceerd genoeg om met alle specifieke, persoonlijke zaken rekening te houden, zo ervaren wij elke week weer. Dus verzekeren kan je zelf, maar je weet nooit of je echt goed verzekerd bent. Het blijft namelijk denk- en dus mensenwerk. Daarnaast blijkt het vaak niet eens goedkoper te zijn als mensen het zelf via internet regelen. Overigens maken wij ook gebruik van de moderne ICT en communicatiemiddelen en betrekken wij internet in ons advies aan u via onze internetservice.

Tot slot: voor het gemak hoeft u het ook niet te doen. Eén telefoontje of mailtje naar ons is genoeg om e.e.a. te regelen. Aangezien wij de beschikking hebben over uw persoonlijke gegevens hoeft u niet telkens lange en ingewikkelde formulieren op uw scherm in te vullen. Dat doen wij voor u.

 
naar boven
 
 
 
 
 
14. Zijn alle verzekeringen en verzekeraars hetzelfde?

Nee, alle waar is naar z'n geld. Zoals bij alle producten en diensten zijn er ook grote kwaliteitsverschillen tussen verzekeringen en verzekeraars. Over het algemeen betaalt u voor kwaliteit. Een simpele stelregel is de volgende: hoe hoger de premie, hoe beter de dekking (betere voorwaarden) en dus een grotere bereidheid van de verzekeraar om uit te keren in geval van schade. En dat is uiteindelijk in uw belang! Bij "prijsstunters" kunt u er van uitgaan dat het gaat om uitgeklede producten met ongunstiger voorwaarden en clausules (de "kleine lettertjes"). Daarnaast hebben veel verzekeraars bepaalde specialismen. Wij helpen u graag om de juiste prijs / kwaliteitverhouding voor u te vinden bij de geschikte verzekeraar.

 
naar boven
 
 
 
 
 

15. Niet al mijn verzekeringen lopen via dezelfde verzekeraar, is dat raar?

Nee. Iedere verzekeraar heeft zijn eigen specialisme. Vandaar dat het goed mogelijk is dat uw pakket van verzekeringen bij meerdere verzekeraars is ondergebracht. Dit wordt vooral bepaald door uw persoonlijke situatie en wensen. Het is echter (om dezelfde reden) ook mogelijk dat meerdere verzekeringen in een pakket bij dezelfde verzekeraar worden ondergebracht.
 
naar boven
 
 
 
 
 

16. Bespaar ik tijd en geld als ik online een verzekering sluit?

Nee. Meestal moeten lange en lastige formulieren online ingevuld worden, waarbij vaak niet duidelijk is waar u zich voor verzekert, maar waarbij vooral niet blijkt waar u zich NIET voor verzekert. Voor het regelen van uw verzekering(en) is één telefoontje of mailtje naar ons genoeg. Want wij hebben de beschikking over uw persoonlijke gegevens. Het invullen van formulieren doen wíj dus
(in overleg met en) voor u. Maar niet voordat wij een verzekeringsoplossing hebbben gevonden die qua prijs en kwaliteit bij u past.
 
naar boven
 
 
 
 
 
17. Waarom is mijn autoverzekering duurder dan die van mijn buurman?
De premie van een (auto)verzekering wordt door vele aspecten bepaald. Denk bijvoorbeeld aan het type auto, de dekking, het aantal schadevrije jaren, de voorwaarden, het eigen risico, het beleid bij schade etc. Mensen zijn echter vaak geneigd om alléén te kijken naar de naam van de verzékeraar en de prémie, maar dan is er sprake van het vergelijken van appelen en peren. Kortom, om er achter te komen waarom u meer betaalt dan uw buurman is meer nodig dan het vergelijken van de premie en de verzekeraar. Wij hebben de beschikking over uitgebreide kennis van de verzekeringsmarkt en kunnen dus als geen ander een passende verzekering voor u vinden.
 
naar boven
 
 
 
 
 
18. Is een assurantietussenpersoon een verlengstuk van de verzekeringsmaatschappij?
Nee, integendeel. Als tussenpersoon zijn wij er om úw belangen te behartigen en indien nodig samen een blok te vormen richting de maatschappij.
 
naar boven
 
 
 
 
 

19. Sta ik sterker met een assurantietussenpersoon aan mijn zijde dan als privépersoon in geval van een onenigheid met een verzekeraar?

Ja. Onze jarenlange ervaring, in combinatie met vakkennis, het netwerk en het kennen van de
wegen maakt dat wij beter voor u kunnen opkomen dan wanneer u alleen staat. Daarbij komt dat
wij een portefeuille van klanten beheren en dat ook als "wapen"kunnen gebruiken naar de maatschappij toe in geval van onenigheid.
 
naar boven
 
 
 
 
 
20. Is verzekeren via een direct writer, zoals OHRA of Univé, altijd goedkoper dan wanneer ik mij verzeker via een assurantietussenpersoon?
Nee, zeker niet. Maar nog belangrijker is dat indien u een lage premie betaalt, u wellicht helemaal
niet goed verzekerd bent! Win dus altijd goed en onafhankelijk advies in. Direct-writers hebben
extra hoge kosten voor reclame en marketing. Verzekeraars zoals Delta Lloyd en Aegon hebben
daar een tussenpersonen-netwerk voor en kunnen op dat vlak dus bijvoorbeeld kosten besparen.
 
naar boven
 
 
 
 
 
21. Welke verzekeringen kan ik bij jullie sluiten?
In principe bemiddelen wij in alle verzekeringen. Klik in het menu op "verzekeringen van A tot Z" voor een totaaloverzicht.
 
naar boven
 
 
 
 
 

22. Als ik niet op tijd mijn premie betaal, loop ik dan risico’s?

Ja. Als u binnen 30 dagen na de vervaldatum niet betaald hebt dan loopt u de kans onverzekerd te zijn. Neemt u in geval van twijfel altijd contact hierover op met ons. Indien uw polis wordt geroyeerd wegens wanbetaling is het daarnaast zeer lastig om de verzekering elders onder te brengen.
 
naar boven
 
 
 
 
 
23. Ik wil een nota betalen maar ben het rekeningnummer kwijt, wat nu?
Op ons briefpapier staan onze rekeningnummers. Of kijk onderaan bij onze contactgegevens op de site.
 
naar boven
 
 
 
 
 
24. Ik heb een e-mail gestuurd, maar nog geen reactie ontvangen, hoe kan dat?
Wij proberen binnen 5 werkdagen op uw e-mail te reageren. Soms kan het gebeuren dat uw e-mail ons niet bereikt heeft (en dat is niet altijd duidelijk merkbaar op internet). Gelieve bij twijfel
telefonisch contact met ons op te nemen.
 
naar boven
 
 
 
 
 
25. Ik betaal mijn verzekeringen nu per jaar, maar zou graag per maand betalen, is dat mogelijk?
Ja, dat kan. Er zijn diverse betalingsmogelijkheden. Informeer gerust naar de mogelijkheden.
 
naar boven
 
 
 
 
 

26. Ik heb schade veroorzaakt (bijv. met de auto). Wat moet ik doen?

In geval van schade dient u ons zo spoedig mogelijk te informeren. Vaak vragen wij u om een
schadeformulier in te vullen en eventueel de politie te informeren. Kijk bij “contactmomenten” en “schadebehandeling” voor meer informatie.
 
naar boven
 
 
 
 
 
27. Ik heb een (nieuwe) auto gekocht, mag ik daar al in rijden?
Zodra de (nieuwe) auto op uw naam staat dient u een verzekering te hebben geregeld. Neem
daarom zo snel mogelijk contact met ons op om dit in orde te maken. Het is handig als u het kenteken en de meldcode van de nieuwe auto bij de hand heeft. Eventueel zorgen wij voor een voorlopige dekking.
 
naar boven
 
 
 
 
 

28. Ik heb een (nieuwe) woning gekocht, wat moet ik doen?

Gelieve meteen contact met ons op te nemen, zodat tijdig, doch uiterlijk bij het "transport" bij de notaris, de dekking geregeld is.
 
naar boven